Před deseti lety to bylo horké téma k diskusi mezi leteckými odborníky i laiky. Společnosti Airbus i Boeing zaujaly odlišnou vizi, jak bude vypadat letecká doprava budoucnosti. Airbus se soustředil na vývoj obřího „ Superjumba", které bude spojovat velká uzlová letiště a do okolí budou navazovat další spoje, zatímco Boeing zaměřil svoji budoucnost na vývoj „ Dreamlinneru", - letadla, které bude létat i mezi lokálními letišti tak, aby cestující co nejméně přestupovali, a navíc bude mít velmi ekonomický na provoz.
Všichni byli zvědaví, která koncepce nakonec vyhraje. Současný vývoj cestování letadlem nedává za pravdu ani jednomu a vypadá to na remízu. Boeing 787 nahrazuje letadla typu Boeing 767 a obří Airbus 380 začal střídat ve flotile několika leteckých společností dosud největší Boeing 747 - 400. Obě tato letadla mohou existovat vedle sebe a na jednotlivých trasách se doplňovat, důkazem je společnost British Airways, která provozuje oba zmíněné typy letadel.
Měl jsem možnost několikrát letět s Airbusem 380 na trase Paříž - Los Angeles s Air France a na trase Frankfurt – Miami s Lufthansou. Letos jsem si také vyzkoušel Dreamlinner, provozovaný British Airways, na trase z Londýna do Newarku i Toronta i Airbus stejné společnosti na trase do Los Angeles. V jejich vzájemném porovnání si nebudu všímat revolučních technických parametrů a popíšu jen drobné rozdíly v turistické třídě, která zajímá cestovatele nejvíce.
Airbus 380 je obrovské letadlo s mnoha sekcemi a konfigurace řad sedadel se liší u všech společností. Sektory jednotlivých tříd má rozdělené tak, že mezi nimi nelze volně procházet. Na délku jsou tyto sektory relativně krátké a tak cestování i tak obřím letadlem může působit klaustrofobicky. U Boeingu 787 si hned všimnete zajímavé „vychytávky“ - okna jsou větší a nemají rolety, jen tlačítka na zatmavování. Funguje to výborně. Já jsem ocenil i proklamovanou lepší filtraci vzduchu, takže se Vám lépe dýchá, což je u dlouhých letů důležité. Pokud bych měl volit mezi oběma typy letadel, tak u mě o kousek vyhrává Dreamlinner. Ale v turistické třídě je vždy problém s místem a sedačky u British jsou tvrdší a méně pohodlné než u starších Boeingů 777 této společnosti. Zkrátka, pro cestující v ekonomické třídě žádná změna nenastala. Použitá špičková technologie je zaměřena na šetření nákladů na provoz letadla.